Menu
JenOHubnutí.cz
Jak zhubnout

Jak nemít hlad: Obelstěte svůj žaludek a přestaňte se přejídat

Redakce

Redakce

19. 9. 2017

Máte neustále hlad, nebo vás alespoň „honí“ mlsná? Často máte nakročeno k ledničce a nevíte, co byste ještě snědli? Poradíme vám, jak přestat jíst a nemít už hlad. Je důležité odlišovat, zda se jedná o „fyzický“ signál, že jste opravdu hladoví nebo je to „mentální“ hlad, který mohou vyvolávat různé pocity, jako je stres, úzkost apod. Mnoho lidí si také často plete pocit hladu a pocit žízně. Jak nemít hlad a nevyjídat potají lednici?

Jaké jsou nejčastější důvody, proč máte falešný hlad a jak se tomu postavit?

1. Hlad je jen „převlečená“ žízeň

Velký problém mnoha lidí je to, že nedokáží správně rozlišit mezi pocitem hladu a žízně. Jestliže na vás padne velký hlad, zkuste se nejdříve hodně napít a počkat tak deset minut. Jestliže máte hlad i poté, běžte se najíst něčeho malého. Často ale zjistíte, že vás najednou hlad přešel a vy jste ho zahnali jen vodou.

Vhodné je vypít sklenici vody i před tím, než se pustíte do nějakého většího jídla (oběda nebo večeře). Je prokázáno, že pak sníte menší porci jídla.

2. Nedostatek spánku

Málo spánku je příčinou nejednoho problému. Jestliže vás často trápí pocity hladu, dopřejte si dostatek spánku a odpočinku. Spánek totiž pomáhá udržovat rovnováhu hormonů, které ovlivňují pocity hladu. Když dlouhodobě málo spíte, vaše tělo se nestíhá regenerovat a vylučovat hormony, které dokáží ovlivnit pocity hladu. Je to hlavně hormon ghrelin. Jeho zvýšená hladina bude vašemu mozku tvrdit, že máte hlad a je potřeba se najíst, i když vlastně ani nepotřebujete.

Spánková deprivace je častým důvodem nadváhy a je velmi typická pro lidi, kteří často ponocují. Většina lidí potřebuje minimálně 6 hodin spánku a podle některých vědeckých studií stačí zkrácení spánku jen o jednu hodinu a významně se zvyšuje riziko nadváhy.

3. Bílkoviny

Bez přísunu bílkovin budete často unavení a hladoví. Jezte potraviny bohaté na bílkoviny (např. řecký jogurt, vejce nebo libové maso), které vás udrží sytější mnohem déle.

4. Vláknina

Také vláknina je velmi důležité proto, abyste neměli tak často hlad. Mezi potraviny bohaté na vlákninu patří listová zelenina, některé druhy ovoce a zeleniny, ovesné vločky, celozrnné pečivo atd.

Vyšší obsah vlákniny pomáhá tělu trávit pomaleji a energie ze stravy se uvolňuje pomalu a postupně. Díky tomu nemáte tak brzy hlad.

5. Sacharidy

Rychlé cukry nejsou vhodné jako životabudič a ani zaháněč hladu. Vaše energie sice rychle vystoupá na maximum, ale vzápětí zase klesne a vy zjistíte, že hlad máte stále a ještě větší.

6. Málo tuku

Mnoho diet omezuje tuk až na minimum. Pro naše tělo je ale nepostradatelný. Dodává energii a rozpouští se v něm mnoho důležitých vitamínů. Je ale důležité volit správné a zdravé tuky (ořechy, avokádo). Ty vás zasytí, ale nepřidají na váze.

7. Jezte méně, ale v pravidelných intervalech

Možná to zní divně, ale je to tak. Abyste přestali hodně jíst, musíte jíst mnohem častěji. Když budete konzumovat malé porce a v kratších intervalech, je velká šance, že pocit hladu bude mnohem menší. Dejte si každé dvě až tři hodiny nějakou malou porci jídla a tělo vás přestane mučit vlčím hladem. Velkou chybou je přeskakovat svačiny. Pak totiž budete jíst nejvíce večer a vaše váha poletí strmě nahoru.

Nestresujte tělo hladem, který zajistí jen to, že se vám každá potravina, kterou sníte, hned uloží na bocích. Všimněte si, že nejvíce obézní lidé jsou často ti, kdo skoro nejí.

8. Jíte příliš rychle

Neházejte do sebe jídlo velkou rychlostí. Vyhraďte si na něj vždy dostatek času. Je důležité jíst co nejvíce v klidu a pomalu. Lidskému tělu trvá až dvacet minut než vám dá signál, že má dost. Žaludek musí dát mozku signály, které musí zpracovat, upravit produkci příslušných hormonů a pak dát teprve signál do žaludku, že už je plný a má dost.

Tento systém stravování znají hlavně rodiče malých dětí, které s jídlem rychle chvátají, aby stihli uklidit či uvařit než se jejich ratolest probudí. Dalším problémem je i oběd u počítače nebo při chůzi apod. Tehdy často ani nevnímáte, co vlastně do té pusy dáváte. Pak jen jíte a jíte a vůbec nevíte, že vlastně nemáte už hlad.

Jídlo má být příjemná chvilka, ať už s rodinou nebo o samotě. Vychutnejte si každé sousto, pořádně ho rozžvýkejte a teprve pak spolkněte. Nejen, že sníte mnohem menší porci, ale zároveň nebudete ani tolik ve stresu.

9. Stres

Když je člověk ve stresu, často to řeší čokoládou, zmrzlinou, kolou nebo kávou, aby si zlepšil náladu a osladil život. Nejezte proto, abyste se uklidnili a měli dobrou náladu a zvlášť ne takovéto kalorické bomby. Raději si zajděte na jógu, podívejte se na hezký film, pusťte si hudbu, jděte na procházku apod.

10. Na vině může být i cukrovka

Někdy za častým hladem není jen špatný návyk, ale skutečný zdravotní problém. Jestliže máte často hlad bez jakékoliv zjevné příčiny, nechte si u svého lékaře udělat testy na cukrovku. Častým příznakem diabetu je právě větší pocit žízně, hladu a únavy. Cukrovka se může objevit kdykoliv. Diabetes prvního typu je nejčastější u dětí a dospívajících, ale diabetes typu 2 může být diagnostikován v jakémkoliv věku.

Někteří odborníci dokonce hovoří o tom, že až jedna třetina lidí, má více nebo méně lehkou formu cukrovky druhého typu a vůbec o tom neví.

Rozlišujte svůj hlad

Mít skutečný hlad a myslet si, že máte hlad, jsou dvě rozdílné věci. Naučte se je od sebe správně rozeznat a budete se cítit lépe na těle i na duši.

Ohodnoťte tento článek:
5
Právě čtete

Jak nemít hlad: Obelstěte svůj žaludek a přestaňte se přejídat