Potravin na hubnutí

21 potravin na hubnutí. Jaké jsou ty nejlepší pro spalování tuků?

Jaké jsou vhodné potraviny pro spalování tuků? Nejsou drahé ani špatně dostupné! Připravili jsme pro vás seznam potravin na hubnutí, které byste měli zařadit do zdravého jídelníčku ještě dnes.

Sladké i slané – potraviny pro spalování tuků jsou takové, které mají vysoký obsah vlákniny a nízký obsah tuků. Jsou ale i výjimky, jako například tučné ryby či avokádo, které můžeme konzumovat i přes vysoký obsah tuků – mají totiž množství omega 3 mastných kyselin, které zvyšují tzv. “dobrý” HDL cholesterol a bojují tak proti nadváze i srdečním chorobám.

Jaké jsou ty nejlepší potraviny na hubnutí?

21 potravin na hubnutí – potraviny pro spalování tuků

Poznejte kouzlo potravin, po kterých se nepřibírá! Pravidelné cvičení, pobyt na čerstvém vzduchu a zdravý spánek jsou skvělými zbraněmi proti přibírání: bez potravin pro spalování tuků to ale nepůjde. Které jsou potraviny vhodné na hubnutí a v jakých úpravách si zachovají důležité trávicí enzymy a látky pro vylučování odpadních látek?

Červená řepa

Tahle královna české zeleniny často na seznamu potravin na hubnutí chybí. Červená řepa je ale chutná a zdraví prospěšná bomba! Se spoustou vlákniny podporuje činnost střev, a navíc čistí krev a podporuje imunitu (takže už nevynecháme žádný trénink kvůli rýmičce).

Nesmí chybět ve zdravém jídelníčku vegetariánů, protože obsahuje velké množství železa a kyseliny listové, které se vyskytují ve větší míře právě v mase a pomáhají pro správný přenos kyslíku v těle (opět oceníte při fyzické námaze) a snižují únavu. Nejvíce cenných látek dostanete z čerstvé červené řepy! Pro hubnutí si ji dopřávejte nastrouhanou v salátech nebo na těstovinách, takto barevné jídlo bude hned veselejší.

Tvaroh

Kulturisté spořádají klidně celou vaničku na posezení. A vy můžete taky! Tvaroh, kromě toho, že je bílkovinovou bombou (obsahuje 14–18 g na 100 g dle etikety) také chrání naše svaly při redukčních dietách – tedy nedovolí, aby odešly společně s tuky – díky mléčné bílkovině kasein.

Bobule

Maliny, jahody a borůvky nejsou jen chutným letním ovocem, ale patří také mezi nejlepší potraviny pro hubnutí. Díky množství pektinu, který obsahují, máme dříve pocit plnosti. Máte chuť na něco sladkého? Dejte si kvalitní bílý jogurt s pořádnou porcí letních bobulí nebo upečte cheesecake z tvarohu a lesních plodů.

Žampiony a shiitake

Dokonalé potraviny pro spalování tuků! Žampiony i japonské houby shiitake jsou na hubnutí skvělé, protože i přes výraznou chuť mají nízkou kalorickou hodnotuzasytí nás na dlouhou dobu. Vyzkoušejte plněné žampiony nebo těstoviny zapečené se shiitake a zeleninou!

Vejce

O významu vajec pro hubnutí toho bylo napsáno mnoho a názory se často rozcházejí. Skotská nutriční poradkyně Carrie Ruxton zastává pozici vajec ve zdravém jídelníčku a doporučuje jíst jedno vejce denně. Ano, vejce zvyšují cholesterol – ale hlavně ten dobrý, HDL cholesterol, který chrání před onemocněním srdce a infarktem. Vejce jsou skvělou potravinou pro spalování tuků, protože nám dodávají pocit nasycení. Při redukčních dietách jsou vařená veje či omeleta plnohodnotnou večeří plnou bílkovin.

Čtěte také: Proteinová dieta – jídelníček na týden. Zhubněte bez hladovění!

Syrovátka

Kyselina linolová, kterou syrovátka obsahuje, podporuje vyplavování tuků z těla a zabraňuje dalšímu ukládání v tukových buňkách. Díky tomu se syrovátka řadí na seznam potravin pro spalování tuků. Syrovátka obsahuje vysoké množství kvalitních živočišných bílkovintlumí chuť na sladké, proto prospívá hubnutí.

Navíc podporuje zdravou střevní mikroflóru, a tak nám pomáhá proti nadýmání, které je často při redukčních dietách problémem kvůli zvýšené konzumaci vlákniny ze zeleniny a ovoce. Syrovátkový protein můžete koupit ve zdravých výživách nebo si ho dopřát ve formě prášku (vanilkový, čokoládový či s klidně s příchutí ledová káva) pro přípravu hubnoucího koktejlu.

Avokádo

Zdravý a chutný tuk, tak by se ve zkratce dalo popsat avokádo, které patří mezi potraviny na hubnutí stejně jako nízkokalorické ovoce a zelenina. Proč? Ačkoliv avokádo obsahuje velké množství kalorií, je zdrojem omega 3 mastných kyselin, které si naše tělo neumí vytvořit, a tak musí být přijaty stravou. Mají protizánětlivé účinky (už žádné bolesti hlavy a nachlazení!) a působí také proti rozvoji cukrovky.

Avokádový dip je skvělý k salátu i na pečivo a dodá vám pocit, že jíte něco krémového a tučného.

Recept na zdravý dezert z avokáda: čokoládová pěna

Smíchejte půlku avokáda se dvěma lžícemi kvalitního kakaa a špetkou skořice a oslaďte dle chuti medem nebo jiným sladidlem. Podávejte vychlazené s malinami nebo jen tak.

 

Fazole

Velké množství vlákniny ve fazolích navodí pocit sytosti a nemáme tak tendenci se přejídat. Je nenahraditelným zdrojem bílkovin, pokud se vyhýbáte konzumaci masa. Navíc fazole můžeme připravit na sto způsobů! Kombinujte je nejlépe s rýží, a před vařením fazole vždy namočte – snížíte dobu vaření a také nadýmavost této skvělé potraviny na spalování tuků.

Fazolím z konzervy se vyhněte, od potravin pro spalování tuků mají daleko kvůli vysokému obsahu cukrů, soli a umělých aromat (čtěte etiketu). Pokud nejste na konzumaci fazolí zvyklí, zařazujte je do jídelníčku postupně, například jednou týdně, a postupně si je dopřávejte i vícekrát – organismus si zvykne a trávicí potíže ustoupí.

Mrkev

Nenápadná zelenina je skvělým zdrojem vlákniny, a tak urychluje trávení – což je skvělé pro hubnutí. Máte večer chuť něco zobat u televize? Nakrájejte 3 mrkve na hranolky a namáčejte je v domácím jogurtovém dipu nebo v pomazánce z cizrny (hummus).

Batáty (sladké brambory)

Velký obsah vlákniny a rychlé zasycení při konzumaci sladkých brambor nás ochrání proti přejídání se. Můžete je jíst v páře, pečené, šťouchané s cibulkou aneb z nich připravit výbornou pikantní polévku s česnekem a mrkví. Batáty jsou zdrojem postupně využitelné energie, kterou potřebujeme pro vytrvalostní sporty podporující hubnutí, jako je běh.

Zázvor

Tato pochutina patří mezi tzv. termogenické potraviny: podporuje zahřátí organismu a tím spaluje tuky. Vyměňte sladké kupované nápoje za zázvorovou limonádu. Stačí nastrouhat kousek zázvoru, přidat citron a perlivou vodu a letní fitness drink je na světě!

Kyselé zelí

Mezi potraviny na hubnutí břicha patří i kysané zelí, protože zbavuje organismus přebytečné vody. Spolu s tekutinami odchází i odpadní látky a naše bříško tak rázem splaskne. Jezte ho klidně každý den ke svačině nebo po večeři, když máte na něco chuť.

Ananas

Se svými 90 % vody je ananas nezbytnou součástí zdravého jídelníčku. Dejte si ho jen tak, nakrájený na kousky, nebo si připravte detoxikační koktejl a popíjejte ho po sklenkách po celý den. Zasytí a zavodní organismus – dopřávejte si ho alespoň jednou týdně.

Čtěte také: Recepty na domácí koktejly na hubnutí se skvělou chutí a účinky

Citron a limetka

Znáte trik modelek s pitím citronové vody? Úspěch je zaručen! Každé ráno po vyčištění zubů a na lačno vypijte sklenici teplé vody s čerstvě vymačkanou šťávou z půlky citronu. Tato kyselá zkrášlující voda působí proti celulitidě a po ránu skvěle nastartuje náš metabolismus.

Chřest

Mezi potraviny, po kterých se nepřibírá patří také chřest. Je bohatý na vlákninu a podporuje tvorbu moči – proto napomáhá vylučování odpadních látek z těla. Raději, než konzervovaný kupujte ten čerstvý, který si zachovává prospěšné látky – připravte ho v páře nebo povařte a podávejte se sladkými bramborami.

Můžete ho i po uvaření rozmixovat, přidat pár kapek citronu a získáte výbornou krémovou polévku, která vás nasytí a detoxikuje organismus.

Česnek

Král mezi kořením, a skvělá potravina podporující hubnutí, která navíc snižuje hladinu cholesterolu v krvi – to je česnek. Pokud držíte dietu s nízkým obsahem soli, stroužek česneku potraviny skvěle okoření a nebudete mít pocit, že je jídlo bez chuti. Jezte ho často čerstvý například v pomazánkách nebo jen tak na opečeném chlebu.

Ovesné vločky

Jsou základem zdravé snídaně a na seznamu potravin pro hubnutí nesmí chybět! Prodlužují dobu, kdy se cítíme nasycení, a nemáme tak tendenci uždibovat nezdravé pochutiny před hlavním jídlem. Nedejte se zmást reklamními triky, žádné sušenky “s obsahem ovesných vloček” nejsou pro zdravou snídani vhodnější, než samotné vločky: je ale třeba je před konzumací namočit přes noc nebo alespoň na pár hodin do vody či do mléka, aby se zvýšila jejich stravitelnost (pokud je jíte jen tak, mohou způsobit nadýmání).

Vyzkoušejte: Zdravé snídaně na hubnutí hotové za pár minut. 6 božských receptů

Ovesné vločky je vhodné přidávat do koktejlů na hubnutí, protože zpomalují vstřebávání sacharidů a vaše krevní cukry tak nevyletí do závratných hodnot po pouhé konzumaci smoothie a džusů.

Zelený čaj

Zelený čaj je skvělou alternativou kávy, protože dokáže udržet naši pozornost při učení nebo pracovních úkolech. Ne, že by káva nebyla potravinou vhodnou pro hubnutí, ale přeci jen si ji mnozí z nás dopřáváme s porcí mléka nebo cukru, což se nám se zeleným čajem nestane.

Zelený čaj, společně s fyzickou aktivitou zrychluje metabolismus, a navíc zmírňuje chuť na sladké.

Jak správně připravit zelený čaj?

Zalévejte ho vodou o 60-80 °C, nikdy ne vařící. Nejlepší je čaj sypaný, který připravte dle návodu. Louhujte 1-3 minuty.

Hnědá (celozrnná) rýže

Neloupaná, hnědá rýže je potravinou pro spalování tuků, díky obsahu složitých sacharidů – energii nám dodá na dlouhou dobu. Rýže je skvělým potréninkovým jídlem, spolu s porcí bílkovin – jako příloha k masu je ideální, protože obsahuje sacharidy podporující využití bílkovin. Ke snídani si můžete dopřát sladkou rýži vařenou v mléce s kapkou medu nebo datlového sirupu, posypanou skořicí – skořice také díky svým termogenním vlastnostem urychluje spalování tuků!

Čtěte také: Výživoví poradci radí, co jíst před a po tréninku

Křen

Geniální potravinou pro spalování tuků je u nás v Čechách velmi populární křen. Díky močopudným vlastnostem podporuje vylučování škodlivin z těla a prospívá tak k očistě organismu. Můžete ho nastrouhat do salátu (skvělý je s jablkem), připravit si zeleninovou pomazánku nebo ho povařit na omáčku k masu (tepelně neupravený si ale zachová nejvíce prospěšných látek).

Hořká čokoláda

Pokud budete jíst pouze potraviny bez tuku a dodržovat nízkosacharidovou dietu plnou potravin na hubnutí, bude vám sladké zatraceně chybět! Kolikrát jste si už sladkosti a čokoládu zakázali jen, abyste potom utíkali do nejbližšího supermarketu pro jednu tabulku a slupnuli ji na posezení?

Čtěte také: Jak si správně sestavit zdravý jídelníček krok za krokem

Máme pro vás dobrou zprávu: daleko lepší než se sladkostem úplně vyhýbat, je občas si nějakou tu dobrotu dopřát. Hořká čokoláda je pro hřešení výborná: vybírejte pouze takovou, která má jako první složku v ingrediencích kakaovou hmotu, a její obsah je 70 %. Čokoláda by neměla obsahovat sušené mléko ani umělá aromata a jen malé množství cukru (ideálně jako poslední ingredienci v seznamu). Dejte si dva čtverečky každý den a vaši dietu to neohrozí.

Potraviny pro spalování tuků – samotné nestačí

Kombinace potravin na hubnutí a zdravého životního stylu = klíč k úspěchu při shazování nadbytečných kil. Proto, když už svému tělu dopřáváte množství zdravých, živinami nabitých potravin, dbejte také na dostatek spánku a relaxaci pro každodenní ochranu od stresu – i ten totiž přispívá k tloustnutí.

Do svého programu zařaďte sporty vhodné pro hubnutí, jako je běhání či posilovací cviky na problémové partie.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..