Hubnutí a lepek

Hubnutí a lepek. Je bezlepková dieta zdravá?

Podpoří vynechání pšenice a dalších obilnin hubnutí? Zjistěte, jakou spojitost mají hubnutí a lepek a které potraviny jsou vhodné při bezlepkové dietě. 

Americký kardiolog William Davis se v roce 2011 postaral o celosvětovou diskuzi o významu pšeničných výrobků a cereálií obecně pro lidský organismus díky své knize Wheat belly (v češtině vyšla jako Život bez pšenice). Rozruch způsobilo především tvrzení, že vynecháním pšeničných výrobků v jídelníčku dokážeme nejen zhubnout, ale také se vyhnout řadě civilizačních chorob.

Hubnutí a lepek – jak je to doopravdy

Davis upozorňuje na možný vliv pšenice při rozvoji diabetu a kritizuje formu, s jakou se většina civilizace především k pečivu staví: je součástí naší kultury ale podle knihy specialisty nám spíše škodí. Kniha Život bez pšenice se dočkala kritiky ze strany odborníků.

Vědci z University of California například tvrdí, že vztah mezi konzumací pšeničných výrobků a obezitou není jednoznačný a přímé důkazy o spojení pečiva a srdečních nemocí či cukrovky nejsou prokázány.

Hubnutí a lepek – diskuze o celozrnném pečivu

Rozruch způsobila také Davisova tvrzení o celozrnném pečivu. To podle něj není lepší, než to bílé a jeho konzumaci bychom se také měli vyhnout, pokud chceme zhubnout a udržet si zdraví.

Specialisté na výživu, společně s vědci z University of California ale tvrdí opak: celozrnné pečivo snižuje riziko srdečních onemocnění a riziko infarktu. Pokud jím je nahrazeno pečivo z hladce umleté mouky, jedná se o zdravější variantu, která obsahuje dostatek vlákniny a je tedy vhodné při dietě a celoživotním zdravém jídelníčku.

Bezlepková dieta pro zdravého člověka

Ačkoliv nekonzumovat pšeničné výrobky je v posledních letech v módě, bezlepková dieta pro zdravého člověka nemusí automaticky znamenat zhubnutí přebytečných kilogramů.

Bezlepkovou dietu musí dodržovat celoživotně osoby s intolerancí na lepek neboli gluten (pšeničný protein) a znamená to vyhnout se běžnému pečivu, těstovinám a množství sladkostí a výrobků, které mohou obsahovat stopové množství tohoto proteinu.

Bezlepková dieta – zdravá výživa

Pro zdravého člověka ovšem podle nutričních poradců platí: všeho s mírou. S pečivem a lepkem bychom to neměli přehánět (především s výrobky necelozrnnými), ale vynechávat ho hned v úmyslu zhubnout nemusíme. Celozrnné pečivo je z hlediska výživných látek vhodnější než to bílé. Pečivo z hladce umleté mouky (nikoliv z částečně pomletých zrn) má vysoký glykemický index (GI), o hodnotě zhruba 80, zatímco celozrnný chléb má hodnotu okolo GI 60.

Konzumace potravin s vysokým GI způsobuje rychlejší nástup hladu a také se při jeho konzumaci skokově zvýší krevní cukr, a to způsobí chuť na více jídla nebo potřebu dát si něco sladkého. Kolísání krevního cukru vede k tloustnutí.

Bezlepková dieta – hubnutí pomůže nebo uškodí?

Vynechání obilovin, které obsahují lepek našemu organismu neuškodí. Můžeme si za ně najít náhradu a pokud budeme dodržovat zdravý životní styl založený na dostatečném přísunu bílkovin, sacharidů, tuků a vitamínů s minerály, vynechání pečiva a pšeničných výrobků nám může pomoci zhubnout.

Ztráta přebytečných kil ale nastává mimo jiné díky tomu, že přestaneme jíst dortíky a další sladkosti, které jsou na mouce založené a mají spoustu cukru. Tím pádem zhubneme a můžeme to přičíst obilninám, vynechání cukru je ale také řešením, navíc o něco méně radikálním, než vyloučení lepku.

Například žitná mouka, která také obsahuje lepek, je pro zdravou výživu vhodná – obsahuje množství železa, vitamínu B a má vysoký obsah vlákniny, napomáhá tedy rychlejšímu trávení. Také špalda, která je příbuzná pšenici, obsahuje lepek.

Bezlepková dieta jako alternativa ve zdravé výživě

Pokud chcete dietu bez lepku vyzkoušet, jděte do toho: díky tomu, že přestanete jíst průmyslově vyráběné sladkosti a veškeré pečivo, získáte přehled o potravinách, které jste možná předtím nekonzumovali a ty můžou být příjemnou změnou pro váš jídelníček.

Bezlepková dieta – co jíst

Jaké potraviny můžeme konzumovat, když se rozhodneme dodržovat stravu bez lepku?

Bezlepková dieta – seznam potravin (vhodných obilovin)

  • batáty
  • pohanka
  • jáhly
  • rýže
  • quinoa
  • amarant
  • cizrnová, mandlová, rýžová mouka

Bezlepková dieta – zakázané potraviny

Potraviny povolené při bezlepkové dietě by ideálně neměly obsahovat ani stopové množství lepku (výrobky, které se zpracovávají společně s pšenicí, žitem a ječmenem). Lepek se schovává také v množství čokolád, dalších sladkostí a ve výrobcích, kde to mnohdy nečekáme.

Čtěte také: Potraviny, po kterých roste břicho (o některých jste možná nevěděli)

Nejrychlejší volbou v supermarketu je rovnou hledat na obalu ikonku s přeškrtnutým obilným klasem, která nám říká, že je výrobek vhodný pro bezlepkovou dietu. Další označení se nachází na zadní či spodní straně výrobku v seznamu ingrediencí, kde musí být alergeny povinně vyznačeny tučným písmem. 

Hubnutí a lepek. Je bezlepková dieta zdravá?
5 (100%) 1 hlas[ů]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.