Jak zhubnout při cukrovce

Jak zhubnout při cukrovce? Znáte všechna úskalí a strategie, jak na to?

Řada diabetiků, bez ohledu na typ cukrovky, se potýká s nadváhou či obezitou. Poradíme vám, jak nastartovat hubnutí při cukrovce.

O jakou nemoc vlastně jde?

Diabetes mellitus neboli úplavice cukrová (zkráceně cukrovka) je onemocněním, při kterém nefunguje trávení sacharidů (cukrů). Rozlišují se dva typu. U diabetu prvního typu imunitní systém ničí buňky ve slinivce, jež produkují inzulín, hormon umožňující postoupení cukru z krve do buněk. U druhého typu je problémem snížení citlivost tkání vůči inzulínu. Léčí se dodávání inzulinu do těla.

Úskalí hubnutí při cukrovce

Cukrovkář nemůže experimentovat s omezováním jídla, ani s extrémním sportováním. Obojí totiž způsobuje výkyvy hladiny cukru v krvi (glykémie), což je pro něj nebezpečné. Může pak dojít k rozvoji hypoglykémie (nízká hladina cukru), která se projevuje třesem, pocením, únavou a závratí. Diabetik může upadnout až do bezvědomí. Případně jej ohrozí hyperglykémie (vysoká hladina cukru v krvi) – zvýšená žízeň, močení až rozvoj ketoacidózy (tělo získává energii z tuků a odpadní látky se hromadí v krvi), která je život ohrožující. Hubnutí při cukrovce proto musí být pozvolnější než u zdravého člověka, s maximálním úbytkem 0,5 kg za měsíc.

Proč je druhý typ „horší“?

Až 90 % pacientů s diabetem 2. typu trpí nadváhou, nebo je obézních. Proto se často o tomto onemocnění hovoří jako o diabezitě. Člověk, jehož BMI index (poměr váhy v kg a výšky v metrech na druhou) je 27, má až třikrát vyšší riziko, že se u něj rozvine cukrovka 2. typu.

U tohoto typu je slinivka břišní schopna produkovat inzulín, problém je ovšem v načasování. Většinou k tomu dochází se zpožděním, což se snaží dohnat tím, že inzulínu vyloučí více, než je potřeba. Nadbytek hormonu v krvi usnadňuje ukládání tukových zásob a vede k hypoglykémii.

Dobrou zprávou ale je, že již malé snížení hmotnosti (asi o 5 až 10 %) vede ke snížení rizika cukrovky až o 50 %. Hubnutí má tedy velký smysl. Důležitá je změna stravovacích návyků i zvýšení tělesné aktivity.

Diabetická dieta

Na rozdíl od zdravých lidí by diabetici rozhodně neměli omezovat množství jídel, doporučuje se jim jíst alespoň 5krát denně (snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře), případně přidat ještě druhou večeři. Ti, kteří chtějí zhubnout, by se měli zaměřit spíše na složení jídelníčku.

Zrádné cukry

Cukrovkáři si musí pravidelně měřit hladinu cukru v krvi, od toho se odvíjí množství inzulínu, které tělu dodají. Ze stravy by proto v žádném případě cukry vyřazovat neměli, v celkovém denním příjmu energie by tyto měly představovat asi 30 %. Zaměřit by se ale měli na složité cukry. Ovoce je v pořádku.

Diabetici, kteří chtějí zhubnout, by ze svého jídelníčku měli vyloučit jednoduché cukry, to znamená řepný, hroznový i ovocný cukr, med, třtinový cukr i javorový sirup, a rozhodně by je neměli nahradit umělými sladidly. Samozřejmostí by mělo být i vzdání se všech potraviny, které cukr obsahují, to značí nejrůznější cukrovinky, čokoládu, zákusky, koláče a buchty. Cukr je také v pečivu, knedlících, doslazovaných cereáliích, marmeládách nebo ochucených mléčných výrobcích.

V jídelníčku by měly figurovat hlavně složité cukry, které tělu dodávají energii pozvolna. U nich pak variantu, která obsahuje hodně vlákniny. To značí celozrnné pečivo a těstoviny, brambory a rýži parbolied. Obsah vlákniny navíc snižuje jejich glykemický index (rychlost využití cukru z potraviny tělem, ideál je kolem 50), což je při cukrovce více než žádoucí.

Správné tuky

Úskalím hubnutí při cukrovce je skrytý obsah tuků v potravinách. Diabetici jej často konzumují více, než je žádoucí, aniž by o tom věděli. Řada masných výrobků (uzenin, párků a paštik), tučných sýrů a jogurtů, stejně jako slaných pochutin (chipsy, křupky a podobně) obsahuje nadměrné množství tuků. Ty je potřeba ze stravy vyloučit, stejně jako jídlo z fast foodu a smažené pokrmy.

Tělu je třeba dodávat kvalitní tuky, rostlinné i živočišně. Zdrojem rostlinných jsou semena a ořechy, skvělé jsou za studena lisované oleje, třeba na salát. Z živočišných máslo, sýry do obsahu 30 % tuku v sušině, polotučné jogurty a mléko, kvalitní šunka a libová masa (drůbeží, ryby, hovězí, méně vepřové).

Bílkoviny pomáhají

Bílkoviny slouží jako stavební látky pro tělo, v jídelníčku je není potřeba omezovat. Navíc přidání bílkoviny (například plátku sýra) k ovoci, sníží jeho glykemický index. To znamená, že nedojde k prudkému zvýšení hladiny cukru v krvi.

Alkohol je tabu

Na alkohol si dejte pozor, jednak obsahuje spoustu kalorií, v řadě případů i jednoduché cukry, navíc snižuje vůli k dodržování diety a přímo vybízí ke konzumaci slaného a tučného.

Pokud si s nastavením jídelníčku nevíte rady, obraťte se na lékaře (obezitologa) nebo na výživového poradce, který ovšem má zkušenost se sestavováním jídelníčku při diabetu.

Zařaďte pohyb

Pokud chce cukrovkář zhubnout, jen samotnou úpravou jídelníčku to zpravidla nepůjde. Je potřeba zvýšit výdej energie pohybem. Ovšem diabetici by to rozhodně s intenzitou pohybu neměli přehánět, aby si neohrozili glykémii, a začít spíše pozvolna.

Vhodná sportovní aktivita

Ze začátku stačí prostě více chodit. Můžete si třeba pořídit krokoměr, který vás bude sám nutit abyste nejeli výtahem, ale šli pěšky, vystoupili o zastávku dříve. Zkrátka, abyste ušli za den aspoň 10 000 kroků. Vyzkoušet můžete pěší turistiku či nordic walking, běhání nebo jízdu na kole. Zajděte si zaplavat, nebo na hodinu aerobicu.

Zátěž zvyšujte pozvolna, vždy u sebe mějte kousek něčeho sladkého pro případ hypoglykémie. Při cvičení hodně pijte a po něm si častěji kontrolujte hladinu cukru v krvi.

Zvláště pokud jste dlouhou dobu necvičili, je dobré se před zahájením intenzivnějšího sportování poradit s lékařem, diabetologem nebo jiným odborníkem.

Zakázané sporty

Ovšem pozor, jsou jisté sporty, zejména adrenalinové, které jsou při diabetu naprosto nevhodné. Jedná se o potápění, horolezectví, posilování s velkou zátěží i cvičení, kde hrozí zranění (např. bojové sporty).

Když se člověk rozhodne pro hubnutí při cukrovce, má obtížnější výchozí pozici než zdravý člověk. To ale neznamená, že by se do redukce váhy pouštět neměl. Naopak, především u druhého typu cukrovky je to více než žádoucí a může to vést ke zlepšení zdravotního stavu, včetně diabetu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..