×
JenOHubnutí.cz

Jak se správně vážit? Stačí dodržet pár jednoduchých pravidel

Jak se správně vážit

Na vážení není žádná věda. Jen si stoupnete na váhu a za pár vteřin víte, na čem jste. Tak jednoduché to ale zase není, i vážení má totiž svá pravidla.

Vážit se ráno nebo večer?

Možná si myslíte, že nezáleží na tom, v kterou hodinu si na váhu stoupnete. Je tu však určitý rozdíl ve váze ráno a večer. Nejlépe uděláte, když se budete vážit ráno bez oblečení a po návštěvě toalety. Během vážení stůjte klidně, rovně, na patách, nepředklánějte se a ani neuhýbejte do strany. Jedině tak bude výsledné číslo na váze odpovídat realitě.

Jak často se vážit?

Odolejte pokušení vážit se každý den nebo dokonce několikrát denně. Naše váha přirozeně v průběhu dne kolísá podle toho, co a v jakém množství sníme a vypijeme. U žen může s váhou zahýbat i menstruační cyklus. Kvůli zadržování vody můžete mít rázem až o 3 kg navíc. Abyste se vyvarovali zbytečného stresu, važte se 1x týdně nebo ještě lépe 1x za 14 dní.

Čtěte také: Rychlé hubnutí – 6 nejčastějších chyb, které děláme

Pro přesné údaje si vyberte tu správnou váhu

Staré modely vah, které používaly ještě naše babičky, vám přesná čísla bohužel neukážou. Pokud požadujete adekvátní údaje, pořiďte si váhu digitální. Některé z nich nabízí i funkci paměti pro několik osob, díky které můžete lépe sledovat své snažení s hubnutím nebo udržením váhy. Dražší váhy disponují dokonce základním měřením svalů, tuků, kosterní hmoty a vody v těle. Oproti inbody přístrojům nejsou sice tak přesné, ale určité povědomí o rozložení tuků, svalů, kostí a vody v těle vám dají.

Na jakém povrchu se vážit?

A jak se tedy vážit na digitální váze? Osobní váhu stavte vždy na tvrdý vodorovný povrch. Abyste měli přehled o tom, zda dobře váží, položte na ni čas od času balíček cukru nebo mouky o váze 1 kilogramu. Pokud váha sedí, je to v pořádku. V opačném případě vyměňte ve váze baterie.

Jak zjistit hmotnost bez váhy?

Pokud nemáte k dispozici váhu nebo se vážit zkrátka nechcete, můžete přeměřit své míry pomocí krejčovského metru či obyčejného provázku. Při hubnutí jsou úbytky centimetrů navíc zpravidla markantnější než úbytky na váze.

BMI kalkulačka

Když už znáte svou váhu, můžete na základě ní a výšky zjistit svůj body mass index, neboli BMI. Jednoduchým výpočtem tak zjistíte, zda je vaše váha vzhledem k výšce v normě nebo se pohybuje v hodnotách nadváhy či podvýživy.

Svůj index tělesné hmotnosti vypočítáte tak, že vydělíte svou váhu v kilogramech výškou v metrech na druhou.
BMI = váha (kg) / výška (m)2

Když např. vážíte 70 kg a měříte 165 cm, spočítáte své BMI následovně:
60 / 1,652 = 21,21

Čtěte také: Jak vypočítat BMI?

Proč vážím víc, než vypadám?

Mnoho lidí se ptá, jak je možné, že vážím víc, než vypadám. Vyšší hmotnost může být způsobena těžším kosterním systémem nebo zadržováním vody v těle. Velký vliv může mít i vaše výška. Pokud ale vypadáte zdravě, cítíte se skvěle a nemáte zdravotní potíže spojené s nadváhou, není důvod se kvůli ručičce na váze stresovat. Když zařadíte do svého života pohybovou aktivitu a zaměříte se na zdravé potraviny, můžete váhu přestěhovat do kouta a s klidem ji tam nechat.



Diskuse

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..